Wat voor soort ondersteuning moet je allemaal regelen als je met VoIP te maken hebt? Wat kun je zelf regelen en wat moet je eventueel uitbesteden?
Je hebt met diverse verschillende diensten waar je ondersteuning voor moet gaan regelen.
Ik zal de belangrijkste eerst opnoemen.
Je internetverbinding moet goed afgedekt zijn qua service level agreement. Je kunt het niet hebben dat internet het een hele tijd niet doet. Dat zou dan resulteren in het niet kunnen communiceren via de telefoon tijdens het niet functioneren van de internetverbinding. De meeste professionele internet providers in Nederland bieden voldoende mogelijkheden en oplossingen. Hoe meer garantie\'s je krijgt dat je verbinding blijft werken hoe duurder de verbinding. Hoe sneller de gegarandeerde oplostijden zijn hoe duurder de aansluiting. Je maakt gewoon de beste keuze die past bij je bedrijf. Communiceer dan met je bedrijf zodat niemand met verrassing reageert als het een keer misgaat. 100% bestaat niet. Sommige vliegtuigen worden uitgevoerd met 3 redundant systemen wat statistisch enorm veilig moet zijn, soms gebeurd toch het onvoorkombare en vallen alledrie uit zodat er een crash tot gevolg zal hebben. Laat je niet opjennen door mensen die 100% eisen. Is gewoon onmogelijk of onbetaalbaar.
De server die je hebt staan zal qua software en hardware een goed onderhoudscontract moeten hebben om de werking te kunnen blijven garanderen. Als je dit zelf regelt zorg dat de ICT afdeling een bepaalde responsetijd en oplostijd afspreekt. Indien je gebruik maakt van een externe helpdesk is het beter om deze afspraken vast te leggen in een SLA. Zo kun je ontevreden gebruikers en management voorkomen. Kortere en snellere oplostijden resulteren weer in contracten die duurder zijn. Kies zelf wat je goed lijkt, maak een afweging.
Je VoIP telefooncentrale zal ook in de meeste gevallen een apart support contract nodig hebben. Als de leverancier niet hetzelfde is als je ICT leverancier regel dit dan in onderling overleg goed, schriftelijk om problemen in de toekomst te voorkomen. Zorg dat je centrale up-to-date blijft om mee te kunnen groeien met de wensen en behoeften die in het verleden onzinnig leken maar bijvoorbeeld vandaag de dag noodzaak zijn, als voorbeeld een bepaalde beveiliging.
Je telefoontoestellen en andere SIP apparatuur. Dit kan hardware- of softwarematig zijn. Je kunt door het kopen van een extra toestel deze in te zetten om te vervangen bij kapot gaan zodat je niet afhankelijk bent. Je kunt beter niet afhankelijk zijn van een leverancier. De kosten van zo\'n reserve toestel is te verwaarlozen in verhouding tot het ongemak. Wat als dit toestel dan niet in voorraad is? Door zelf al redundancy in te bouwen door hier aan te denken hoef je geen ingewikkeld SLA af te sluiten.
Je hebt nu eigenlijk de belangrijkste verschillende facetten m.b.t. VoIP support afgedekt.
Om meer te weten te komen over VoIP mogelijkheden en hoe je het beste jouw VoIP support kunt regelen, kijk op het artikel in de hyperlink.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten