Is de kwaliteit van VoIP goed genoeg om het te kunnen gebruiken? Als alles goed is geimplementeerd zal bellen via VoIP een hogere kwaliteit leveren als traditioneel bellen.
Gesprekken via VoIP zijn helemaal digitaal, ervan uitgaande dat diegene die je belt ook digitaal is aangesloten, waardoor je gesprek zuiver zal zijn. Je hoort geen zoemen of ruis.Een analoge telefoon kan ongeveer 20% van ons gehoorbereik overbrengen, rond de 3000 Hz. Diverse codecs ondersteunen wel tot 44100 Hz bij VoIP. Dat bereik is gelijk aan de CD. De geluidskwaliteit is dus goed te noemen. Je telefoontoestel moet wel van goede makelij zijn om dit te kunnen benutten. Klanten die klagen over kwaliteit bij VoIP zeggen dit meestal omdat ze de verkeerde conclusie trekken.
Als er gesprekken onderbroken worden zal de gebruiker de conclusie trekken dat VoIP niet goed werkt terwijl het om een verkeerde instelling gaat waardoor VoIP dus een slecht imago krijgt. Dit soort onderbrekingen zijn meestal het gevolg van te langzame servers of te langzame verbindingen.
Vaak doen de gebruikers conclusies trekken bij hun negatieve ervaring die eigenlijk niets met VoIP op zich te maken hebben. Men veroordeelt VoIP terwijl men de VoIP consultant moet aanspreken. Zo is het mogelijk dat een ISP geen goede constante snelheid bied en daardoor er geen goed VoIP gesprek kan voeren. Mocht je een internetverbinding hebben die snel genoeg is kan een negatieve factor bijvoorbeeld een te traag werkende server zijn.
Het kan zelfs zo zijn dat je een goede verbinding hebt, een snelle server maar dat je de verkeerde codec hebt gekozen en dat het daardoor misgaat. Je ziet dat er veel externe factoren zijn die het gebruiksplezier kunnen verpesten. VoIP consultants zullen alle factoren onder controle moeten hebben en de klant goed informeren.
Vaak kom je toch tegen dat men vasthoud aan een slechte router met alle gevolgen vandien. De router kon geen prioriteiten instellen d.m.v. QoS. Je kunt je voorstellen als een gebruiker uploadcapaciteit begint te verbruiken op die manier dat VoIP niet voldoende bandbreedte krijgt dit tot storende onderbrekingen leidt. Vaak denkt men dan dat echt aan alle factoren gedacht is terwijl in werkelijkheid de VoIP consultant de belangrijkste factor met betrekking tot kwaliteit en VoIP over het hoofd heeft gezien. De oplossing was dan ook de router vervangen door een model welke wel QoS en VoIP ondersteund.
Kwaliteit en VoIP zijn dan wel niet synoniemen, maar je mag wel goede kwaliteit verwachten van een VoIP gesprek. Voor meer info over de beste manier om dit te bereiken, kijk op Adinets.com.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten