VoIP en internet. Hoe zit dat nu? Misschien heb je wel de klok horen luiden maar je weet nog niet waar de klepel hangt. VoIP is een afkorting. VoIP is een Engels geschreven afkorting. VoIP staat voor Voice over IP. De clou zit in het laatste woord. Laat dit nu toevallig ook een afkorting zijn. IP staat voor Internet Protocol. Nu zal het wat duidelijker zijn. Voice over IP is simpel vertaald spraak of stem via internet. Bellen via internet of internetbellen beschrijft het beter naar mijn bescheiden mening.
Hoe gaat dit dan in zijn werking? Als je een telefoongesprek gaat voeren zijn er diverse mogelijkheden van situaties. Ga je naar een andere VoIP gebruiker bellen of iemand die een traditionele telefoon heeft, hier zit verschil in. In de eerste situatie zal het gesprek geheel over internet gaan, van VoIP naar VoIP. In de tweede situatie van VoIP naar een normale telefoonverbinding zal het grootste gedeelte over internet verlopen maar zal het gesprek uiteindelijk internet verlaten. Bij VoIP naar analoog zal het laatste gedeelte dus ook via het publieke telefoonnet gaan. Je hebt hier nagenoeg geen controle over.
Laten we eerst de situatie VoIP naar VoIP bekijken. Je hebt de mogelijkheid om iemand te bereiken door zijn SIP-nummer te gebruiken of zijn/haar e-mailadres in te geven. Als je op iemand zijn e-mailadres wilt kunnen bellen en gebeld worden zul je wel een koppeling in de DNS hiervoor moeten aanmaken. Je netwerkbeheerder kan je hierbij helpen. Je zult sowieso een domein moeten koppelen aan de SIP-nummers. Zodra jij iemand anders belt op VoIP gaat een protocol voor jou kijken of deze wel beschikbaar is. Het protocol dat hier verantwoordelijk voor is heet SIP. SIP is de afkorting voor Session Initiation Protocol. SIP is een protocol dat zijn oorsprong heeft van HTTP, een welbekende onder de protocollen van internet. Je ziet ook dezelfde foutmeldingen en bevestigingen terugkomen in de logfiles. Indien je een persoon gaat bellen zal SIP in eerste instantie een INVITE versturen. Zodra de gebelde partij het gesprek accepteert zal SIP een melding 200 OK terugzenden. Als je wat langer met protocollen bezig bent herken je dezelfde melding in HTTP. Zodra de 200 OK wordt gestuurd zal SIP een ACK verzenden naar de andere partij. Een ACK is een bevestiging, ACK is een Engelse afkorting voor Acknowledge.
Moeilijkheid bij SIP is de aanwezigheid van firewalls vooral het toewijzen van dynamische poorten m.b.t. UDP en NAT zijn een hekel punt. Fabrikanten hebben hier een oplossing voor verzonnen. Je ziet dat men kiest voor een SBC, Session Border Controller, of het gebruik van STUN. Ikzelf ben geen fan van STUN. STUN is ingewikkeld te analyseren, soms zelfs een onbegonnen zaak.
Bij het tweede scenario gaat het begin eigenlijk hetzelfde. Bij het kiezen van een traditioneel telefoonnummer zal SIP zien dat het niet om een VoIP gesprek gaat en zal doorgeven via het kiesplan de juiste carrier te kiezen. Als het internetverkeer jouw centrale of die van de ITSP verlaat om verder te communiceren met de carrier die verbinding gaat maken met de telefoon, ben je de mogelijkheid kwijt om deze te volgen omdat dit dan via de provider loopt. Het gebeurd wel eens in de praktijk dat een telefoon blijft rinkelen maar aan de andere kant rinkelt niets. Hierdoor krijg je verwarring. Veel VoIP telefooncentrales kunnen een timeout instellen zodat ze op een gegeven moment zelf de verbinding afsluiten zodat de beller niet voor niets zit te wachten.
Het zal nu wel duidelijker zijn dat internet een belangrijke rol speelt met VoIP. Het zit niet voor niets in de afkorting verwerkt. Als je op een hoger nivo wilt kijken hoe dit werkt lees dan hier meer over in artikelen over SIP en RDP.
Wil je meer weten over Internet en VoIP , kijk dan op Adinets.com!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten