dinsdag 28 juli 2009

VoIP met PSTN

Modern ontmoet ouderwets. De relatie tussen VoIP en PSTN kun je zo beschrijven, waarbij je meteen een statement maakt. Het zijn weer afkortingen. In de ICT, alweer een afkorting die trouwens voor 'Informatie en Communicatie Technologie' staat, word je overspoeld met afkortingen. Bepaalde afkortingen zijn best leuk gevonden en verklaren zich redelijk zelf. Je hebt ook afkortingen die zo cryptisch zijn ingepakt dat de meest doorgewinterde techneut er geen raad mee weet.

VoIP staat voor Voice over IP. Het bekende internetbellen. VoIP is de nieuwste trend in de telecomwereld. Wat veel mensen niet weten is dat VoIP al sinds 1990 word ingezet. Het begint nu algemeen geaccepteerd te geraken maar het bestaat dus langer als de meeste mensen denken.

Daar tegen over staat natuurlijk PSTN. Een moeilijke afkorting voor Public Switched Telephone Network. Vertaald Publieke Geschakeld Telefoon Netwerk. Duidelijker omschreven is het openbare netwerk dat wereldwijd met elkaar verbonden is. Het openbare netwerk word steeds vaker vervangen door VoIP. De verbindingen gebruiken de G.711 codec. Als VoIP onbetrouwbaar zou zijn zouden deze telefoonbedrijven dit ook niet in gebruik nemen. PSTN is dan ook ouderwets te noemen. Ik denk dat het niet meer zoveel tijd gaat duren en VoIP PSTN zal vervangen.

De afkortingen PSTN en POTS worden onterecht met elkaar verward. Nummer 4 van de afkortingen. POTS is een afkorting die staat voor Plain Old Telephone Service. Misschien klinkt je de volksbenaming beter in de oren, namelijk analoge telefoonlijn.

Als je verbinding wilt maken tussen jou VoIP centrale en een voor POTS bedoelt telefoontoestel zul je een ATA moeten gebruiken. ATA is een afkorting die de betekenis 'Analog Telephony Adapter' heeft. Ik vind het wel een verklarende en logische afkorting. Met een ATA kun je analoge toestellen toch gebruiken op je VoIP centrale en zo de voordelen van VoIP laten benutten.

Ik ga je niet vervelen met een zin waarin alle termen zijn verwerkt maar je begrijpt natuurlijk dat je deze termen tegenkomt als je VoIP gaat implementeren vanuit een oudere telecom situatie. Over een tijdje zal er een nieuwe generatie ICT consultants zijn die geen idee hebben van deze ontwikkeling omdat het allemaal voor hen al achterhaald is en alles digitaal is. Wat dan weer leuk is voor specialisatie voor de huidige consultant die dit hebben meegemaakt en snappen wat de onderliggende werking is of is geweest.

Ben je ge�nteresseerd in informatie over pstn, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten