vrijdag 3 juli 2009

VoIP aanbieders

Je hebt een SIP trunk nodig indien je met VoIP wilt gaan bellen. Een account bij een Internet Telephony Service Provider, verder nu ITSP genoemd.

Zodra je je account hebt gekregen dien je de informatie van SIP trunk in je apparaat te programma, dan kun je externe gesprekken voeren. Hierdoor zal je vanaf dat moment kosten gaan besparen bij het bellen naar externe nummers.

Wil je dat mensen jouw ook kunnen bellen moet je een zogenaamd DID nummer aanvragen bij je ITSP en dit laten uitkomen aan je SIP trunk. Meestal staat hier wel een maandelijkse vergoeding voor. De kosten zijn echter vele malen lager als je dit vergelijkt met de traditionele kosten. Je kunt je de beperkingen nog wel herinneren die telefoonbedrijven ons oplegden: Analoge lijn (1 lijn), ISDN (2 kanalen) en ISDN30 (30 kanalen). Met de juiste VoIP telefooncentrale heb je deze beperkingen niet. Als je niet meer de beperking van lijnen of kanalen hebt kun je je voorstellen dat je kunt besparen op de abonnementsgelden die je voorheen aan het telefoniebedrijf moest betalen.

Als je VoIP aanbieders gaat vergelijken let dan op de soort diensten die men aanbied. Kijk of je deze dienst zelf in je centrale kunt regelen of beter kunt inhuren bij zo\'n aanbieder. Kijk even na of de helpdesk het nivo aankan die jij als eis stelt.

Kies alle mogelijkheden die je van plan bent te gaan implementeren, kijk wel of ze ook als functionaliteit bij de aanbieder staan. Uitgaande en inkomende nummerherkenning, het kunnen bellen van 0800 en 0900 nummers, faxen versturen en ontvangen, etc.

Bepaalde VoIP aanbieders geven bijvoorbeeld aan dat er maximaal 4 gesprekken kunnen plaatsvinden op hetzelfde moment, zowel uitgaande als binnenkomende gesprekken. Dit is opzich vreemd. 1 van de voordelen van VoIP is juist dat hier geen beperkingen op zitten. Let hier goed op om vervelende situaties te voorkomen.

Kijk na welke codecs de aanbieder ondersteund om zo een goede keuze te kunnen maken. Spraak kan worden gecomprimeerd door het kiezen van bepaalde codecs. G.7xx is de aanduiding die wordt aangegeven met VoIP codecs. Codecs verschillen in prijs en kwaliteit en compressie mogelijkheid. Duurdere codecs hebben meestal een betere verhouding tussen kwaliteit en compressie-mogelijk waardoor je minder capaciteit nodig hebt. Lees na in de specificaties of de IP centrale en SIP telefoons dit wel aankan. Het omzetten tussen verschillende codecs kan een flinke belasting zijn op de server waar je centrale opdraait. Als deze het gemakkelijk aankan qua rekencapaciteit heb je niets te vrezen maar het moet niet zo zijn dat de processor overbelast word door het berekenen van de omvorming van de ene codec naar de andere. Vraag bij je eigen VoIP consultant na hoe deze een goed advies kan geven. Via google en andere zoekmachines kun je ook veel artikelen vinden over dit onderwerp. Misschien schrijf ik hier ook nog eens een artikel over.

Een laatste tip die ik wil geven die misschien wel de belangrijkste is, is dat je moet nakijken hoelang je vast zit aan die VoIP aanbieder contractueel. Kijk de voorwaarden na of je gemakkelijk af kunt van het contract en dan gemakkelijk kunt overstappen naar een andere VoIP aanbieder. Lees de voorwaarden door om verrassingen te voorkomen.

Wil je meer weten over VoIP en de verschillende VoIP aanbieders, kijk op Adinets!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten