In de meeste gevallen zal men bij de telefooncentrale de IVR stemmen meeleveren. Wel zie je dat vaak alleen Engels beschikbaar is. Diverse grote fabrikanten, vooral als ze zich internationaal op de markt bewegen, leveren ook nog Spaans en eventueel Frans mee als taal. Nederlands zie je maar zelden. Uit ervaring kan ik melden dat 3CX en PBXnSIP sowieso Nederlands kunnen leveren. De vertaling van PBXnSIP vind ik nog het meest geschikt voor de Nederlandse markt.
Vaak kun je op forums van de fabrikant wel de IVR stemmen downloaden.
Sowieso vind je op de forums wel links naar, eventueel eigen gemaakte, vertalingen. Bij sommige fabrikanten ben je afhankelijk van de inzet van de dealers of klanten die zich de moeite hebben genomen om een vertaling te maken. Kun je wel Duitse bestanden downloaden maar geen Nederlandse, kun je deze Duitse bestanden gebruiken om te vertalen naar Nederlands.
Soms zijn fabrikanten wel bereid om een licentie te geven inruil voor een vertaling. Het voordeel voor jou is dan dat jij beschikt over een goede telefooncentrale die Nederlands ondersteund en een verkoopwaarde vertegenwoordigd van duizenden euros. Voordeel dat jij het per direct met het Nederlands kunt inzetten. Voor de fabrikant het voordeel dat ze vanaf dan ook de rest van Nederland deze versie kunnen aanbieden en zo markt kunnen vergroten of versterken in Nederland. Maak hier goede afspraken over. Een vertaling van Engels naar het Nederlands kost je normaal gezien 30-40 uur werk. Je uurvergoeding is dus goed te noemen als je voor deze uren een pakket krijgt wat duizenden euros aan waarde heeft.
Stel dat je telefoniste een goede professionele stem heeft kun je ook haar de IVR laten inspreken. Het klinkt wel ontspannen als de beller een stem hoort als IVR en later dezelfde stem krijgt te horen als men de telefoniste echt eraan krijgt. Je hebt dan nog het voordeel dat je geen extra uitgaven hoeft te doen. Er bestaan ook voice-over bedrijven die dit professioneel kunnen doen tegen een vergoeding. Voice-over bedrijven rekenen meestal vanaf de 500 tot 1500 euro voor dit soort projecten. Een nadeel bij dergelijke opdrachten is dat je dit achteraf niet gemakkelijk kunt wijzigen of je bent weer hetzelfde bedrag kwijt.
Ben je ge�nteresseerd in informatie over VoIP IVR, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten