donderdag 9 juli 2009

Uitleg over VoIP

Iemand die raar staat te kijken als je VoIP zegt, zal op ICT gebied niet echt horen tot de meeste innovatieve groep onder de ICT\'ers, waar VoIP al jarenlang een begrip is welke je niet kunt negeren. Maar wat is nu dat VoIP precies? We starten met de betekenis van de afkorting te geven : Voice over IP. Veel mensen weten nu nog net niets. Je kunt het vertalen in het Nederlands, dan krijg je "Spraak over IP". IP is de afkorting voor Internet Protocol, wat zowel in Engels als Nederlands gelijk is. Als we het vrij vertalen krijg je dan internetbellen of bellen via internet.

VoIP bied echter meer mogelijkheden dan alleen maar bellen. VoIP stelt je instaat veel meer te doen, het zou onterecht zijn dit op hetzelfde level te zien als het \'gewone\' bellen.

Nu dat je weet wat VoIP is kun je andere artikelen op deze website lezen.

Als je een project aan het inplannen bent rondom VoIP is het handig om eerst zoveel mogelijk te weten te komen om tot een juist inzicht te kunnen komen qua planning.

Als je VoIP roept, roep je ook meteen internet. Deze 2 termen zijn zo met elkaar verbonden. Je zult door deze verwezenheid met internet veel dezelfde technische termen zien. Het is handig als je wat affiniteit met protocollen hebt. Protocollen die bij VoIP worden ingezet zijn vergeleken met andere protocollen gemakkelijk en eenvoudig te volgen. Het HTTP-protocol heeft vaak als basis gestaan voor andere VoIP-protocollen. Omdat http een bewezen protocol is kun je niet ontkennen dat dit zijn stabiliteit de afgelopen jaren inmiddels bewezen heeft. De foutmeldingen zijn zo eenvoudig te herleiden en kent in sommige gevallen zelfs dezelfde foutcodes. Een netwerkbeheerder met voldoende ervaring kan de logfiles lezen zonder een lange leercurve.

Wat wil je dat VoIP voor je gaat doen? Wat is je uiteindelijke doel? Ik zal hier een aantal voorbeelden geven. Je kunt er kosten meebesparen. De nieuwe mogelijkheden met VoIP zijn niet te vergelijken met traditionele centrales. Voicemail in postvak in, doorschakeling zelf inprogrammeren, hunt-groepen, call agents, calling card, forking, etc. Gebruikers zijn niet meer lokatie-gebonden. Mijn opsomming kan zo nog wel doorgaan.

Mocht je niemand in je omgeving ter beschikking hebben die verstand heeft over VoIP zorg dan dat je een expert inhuurt. VoIP is soms bedriegelijk eenvoudig. Opzich is het ook niet ingewikkeld maar door de vele mogelijkheden zijn er maar echt weinig mensen die VoIP goed kunnen implementeren en het maximale voor u eruithalen. Vraag hen om voorbeeld implementaties. Zowel van kleine bedrijven als grote. In deze case-studies kun je meteen zelf op ideeen komen wat goed zou zijn in jouw situatie.

Ik wens je lees plezier over VoIP op deze website.


VoIP is een van de grootste technologische ontwikkelingen uit onze recente geschiedenis. Om meer te weten te komen over de begrippen rondom VoIP en de talloze mogelijkheden, neem eens een kijkje op de site www.adinets.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten