maandag 10 augustus 2009

Meer informatie over Voice over DSL

Voice over DSL word ook wel aangeduid als VoDSL, dit is gewoon Voice over IP gebruikmakend van een DSL-aansluiting. Het dataverkeer van het gesprek kan via dezelfde internetverbinding werken terwijl de meeste DSL providers hier een apart gescheiden virtueel netwerk voor gebruiken. Zodra de data van het gesprek over dezelfde verbinding gaat als het internetverkeer moet men toch de term VoIP hanteren. VoDSL kan men alleen specifiek als term gebruiken zodra de gespreksdatapakketjes over een virtueel netwerk gaan van het DSL netwerk. Er is dus een flink verschil tussen internet en het virtuele netwerk.

Met de scheiding wilt men bereiken dat gesprekken niet onderbroken worden door internetdownloads. Het is niet fijn als een collega muziek begint te downloaden en je gesprek word onderbroken. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als iemand in het gezin opeens een DVD gaat downloaden. Dat zal het gesprek geen goed doen. Deze manier van scheiden kun je zien als een variant op QoS. QoS staat voor Quality of Service. Met deze splitsing bereikt men dat er genoeg bandbreedte beschikbaar is voor de gesprekken en deze niet onderbroken zullen worden. Je zou het kunnen vergelijken met een VLAN speciaal gemaakt voor VoIP.

De meeste providers bieden dan een flat-fee optie aan zodat je gratis kunt bellen naar alle nummers in dat land. Flatfree is dat je een bedrag per maand betaald zonder nog bijkomende kosten. Bij sommige providers is flatfee echt flatfee. Ik wil daar mee zeggen dat het echt onbeperkt is. Je voelt het al aankomen. Sommige providers hebben toch eisen aan hun flatfee gesteld en hebben bijvoorbeeld een limiet van 1000 minuten bellen per maand. Je kunt dus niet echt spreken van een flatfee tariefstelling. Mijn eigen bescheiden mening is dat ze dit soort bedrijven moeten aanpakken en niet het woord flatfee mogen gebruiken in hun marketing. Je wilt niet op het einde van de maand toch met verrassingen zitten. Begrijp me niet verkeerd dit bellen is al veel voordeliger dan het traditionele bellen.

VoDSL heeft wel een historisch voordeel. De controle monitoring van de dienst is goed. Deze is redelijk hoog te noemen. Vaak zitten hier de telefoonbedrijven van vroeger achter die wel snappen wat hoge bereikbaarheid is. Zij monitoren de werking continue omdat ze dit ook gewend zijn tijdens hun analoge telefoontijdperk.

Meer weten over voip breedband, lees er meer over op de link in dit artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten