dinsdag 9 juni 2009

VoIP telefoon, de oplossing waar je lang op hebt moeten wachten

Ik zal het zo hebben over de functionele voordelen van een VoIP telefoon. Bij het invoeren van een VoIP telefoon zul je merken dat het een belangrijk voordeel is dat je niet beperkt bent tot het gebruik van een merk. Moest je in het verleden bepaalde modellen en merken telefoons aan je centrale koppelen kun je tegenwoordig elk model of merk VoIP telefoon gebruiken mits deze het SIP-protocol ondersteund (eigenlijk alle VoIP telefoons behalve Skype die hun eigen standaard gebruiken) met daarbij de beperkingen die je wel bekend voorkomen zoals hoge prijzen, weinig flexibiliteit (je kunt ze niet even in een andere lokatie insteken omdat daar misschien weer een ander model en/of merk centrale staat.).

Door de vrijheid in deze die je hierdoor krijgt zorgt ervoor dat je per situatie kunt kijken of je voor goedkope of luxe oplossing gaat. Begin met simpele toestellen die in aanschaf goedkoop zijn. Je kunt daarna groeien naar telefoons die duurder zijn met veel mogelijkheden. De goedkopere telefoons zijn per definitie geen kapitaalsvernietiging. Je kunt deze later op andere plekken inzetten waar bepaalde functies niet noodzakelijk zijn.

Bij het kiezen van een juiste VoIP telefoon dien je wel even te kijken of de functionaliteiten en technische specificaties voldoen aan de mogelijkheden van je centrale. Je kunt je voorstellen dat als je een goedkope VoIP telefoon hebt zonder lampjes het moeilijk zal zijn voor je VoIP centrale om de instructie lampje knipperen bij nieuwe voicemail uit te voeren, technisch zal het werken maar je zult geen lampje zien knipperen. De meest voorkomende VoIP telefooncentrale software hebben wel een lijst met adviezen omtrent welke VoIP telefoons werken met de door hun centrale ondersteunde functionaliteiten.

Het voordeel van een VoIP telefoon met de juiste VoIP aanbieder is dat je ook nog je kosten van het bellen drastisch omlaag kunt krijgen. Omdat bellen via VoIP via internet gaat en niet via een telefoonlijn kun je besparen op de abonnementen. Het maakt dan niet uit of er 3 gelijktijdige gesprekken zijn of 50. Mensen die op kantoor ISDN30 gebruiken weten misschien de kosten die ze maandelijks hebben. Deze abonneekosten bespaar je dan uit.

Je hebt ook nog de keuze uit een hardwarematige (apparatuur) VoIP telefoon of een softwarematige, ook wel softphone genoemd. Op een moderne mobiele telefoon, soms SmartPhone genoemd, kun je meestal wel een softphone installeren. Zo kun je dan gesprekken doen en ontvangen, ongeacht waar je je bevindt op dat moment.

Als je veel informatie over VoIP wilt vinden kun je het beste beginnen bij de site van Adinets. Vooral de artikelen over voip telefoons zijn bijzonder de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten